Kata Hubung
1. Kata hubung ialah perkataan yang digunakan untuk menggabungkan
perkataan dengan perkataan
rangkai kata dengan rangkai kata
ayat dengan ayat.
2. Kata hubung terbahagi kepada tiga,iaitu:
kata hubung gabungan,
kata hubung pancangan,
kata hubung berpasangan.
Kata Hubung Berpasangan
Contoh
|
Ayat Contoh
|
baik - mahupun
|
Baik lelaki mahupun perempuan lama‑sama bergotong‑ royong membersihkan balai rays itu.
|
baik- baik
|
Baik Daud balk adiknya sama‑sama pintar.
|
bukan sahaja malah
|
Fuad bukan sahaja nakal malah suka ponteng sekolah.
|
entah entah
|
Jangan lekas percaya akan janjinya, entah betul entah tidak.
|
jangan – pun
|
Jangankan sepuluh ringgit, seringgit pun dia tak ada.
|
kian – kian
|
Kian lama kian banyak orang yang ke sana.
|
sama ada – ataupun
|
Guru Besar meminta sama ada bapa ataupun ibu murid hadir ke Sekolah.
|
sedangkan...inikan
pula
|
Sedangkan Gunung Kinabalu terdaki olehnya inikan pula
Bukit Larut.
|
semakin...semakin
|
Encik Husin semakin kaya semakin pemurah.
|
sungguhpun...tetapi
|
Sungguhpun badannya gemuk tetapi dia kuat berlari.
|
walaupun...namun
|
Walaupun cacat namun Guan rajin berusaha.
|
Contoh kata hubung dalam bentuk akar
dan
|
hingga
|
lalu
|
ketika
|
dengan
|
yang
|
tetapi
|
jika
|
kerana
|
serta
|
kalau
|
kemudian
|
demikian
|
walhal
|
walau
|
agar
|
atau
|
demi
|
supaya
|
3. Contoh kata hubung dalam bentuk terbitan.
semasa
|
sementara
|
seharusnya
|
andaikata
|
semoga
|
seketika
|
sebaliknya
|
sedangkan
|
setelah
|
sesungguhnya
|
walaupun
|
itupun
|
sewaktu
|
seandainya
|
meskipun
|
sekalipun
|
mudah-mudahan
|
moga-moga
|
jikalau
|
bagaimanapun
|
padahal
|
contoh ayat
Menggabungkan dua ayat
Azhar dan Malek pergi ke Pulau Pinang.
Menggabungkan dua rangkai kata
Kita boleh pergi ke Mekah dengan kapal terbang atau kapal laut.
Menggabungkan ayat-ayat
Negara itu mengeluarkan hasil galian yang banyak tetapi rakyatnya masih miskin dan menderita.
BAHASA MELAYU KERTAS 2 BAHAGIAN C
NILAI DAN PERINCIANNYA
Nilai
|
Perincian
|
Baik
Hati
|
Murah hati.
|
Belas kasihan.
| |
Bertimbang rasa.
| |
Ramah mesra.
| |
Kesediaan meminta dan memberi maaf.
| |
Sabar, saling memahami dan toleransi.
| |
Saling memanfatkan.
| |
Berdikari
|
Tidak mengharapkan orang lain untuk mencapai sesuatu matlamat.
|
Yakin kepada diri sendiri.
| |
Berupaya bertindak sendirian.
| |
Hemah
Tinggi
|
Sentiasa melakukan sesuatu yang dikehendaki oleh masyarakat.
|
Mengamalkan segala bentuk sikap positif yang menjadi tonggak kesempurnaan peribadi.
| |
Tidak memandang rendah dan menghina mereka yang kurang bernasib baik.
| |
Sopan dan bertatasusila.
| |
Mengakui kesilapan diri.
| |
Hormat- Menghormati
|
Menghormati ibu bapa, guru, pemimpin, dan orang yang lebih berusia.
|
Mematuhi undang-undang dan peraturan.
| |
Menepati masa dan menggunakan masa dengan baik.
| |
Menghormati adat resam dan kepercayaan kaum lain.
| |
Menghargai sumbangan dan jasa.
| |
Menghormati hak asasi orang lain.
| |
Kasih
Sayang
|
Sayang akan diri sendiri / ada harga diri.
|
Mengamalkan
| |
Sayang akan alam semula jadi.
| |
Sayang akan harta benda.
| |
Cinta akan keamanan dan keharmonian.
| |
Keadilan
|
Bertindak adil dan saksama dalam membuat keputusan atau dalam menyelesaikan sesuatu perkara.
|
Mengenakan ganjaran dan denda yang seimbang dalam pengurusan sesuatu.
| |
Adil dalam pembahagian dan pengagihan.
| |
Kebebasan
|
Membuat sesuatu dalam lingkungan peraturan dan undang-undang.
|
Keberanian
|
Bersedia untuk mencuba sesuatu.
|
Bersedia untuk menegakkan kebenaran.
| |
Kebersihan
Fizikal
dan
Mental
|
Bertanggungjawab dalam menjaga kebersihan diri, rumah, sekolah, dan persekitaran.
|
Kebersihan untuk keselesaan hidup dan kesihatan.
| |
Amalan harian mengikut masa, misalnya rehat, tidur dan makan.
| |
Pakaian yang sempurna.
| |
Pemikiran yang sihat, kata-kata yang sopan dan tingkah laku yang baik.
|
Nilai
|
Perincian
|
Kejujuran
|
Menyatakan sesuatu dengan betul dan benar tanpa menokok tambah atau berselindung.
|
Sikap dan perlakuan yang menunjukkan niat yang baik, amanah dan ikhlas.
| |
Sikap bertanggungjawab yang menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain.
| |
Kesucian hati tanpa mengharapkan balasan apabila melakukan sesuatu.
| |
Kerajinan
|
Usaha berterusan yang penuh dengan semangat ketekunan.
|
Teguh, tetap dan tabah hati dalam melakukan sesuatu perkara.
| |
Berusaha sungguh-sungguh dengan semangat inisiatif, inovatif dan kreatif .
| |
Berminat dan rela mengorbankan masa dan tenaga dalam melakukan sesuatu perkara.
| |
Bekerjasama
|
Mengamalkan usaha yang baik dan membina yang dilakukan secara bersama-sama.
|
Hubungan mesra tanpa mengira keturunan atau bangsa untuk melahirkan kerjasama yang erat.
| |
Tanggungjawab atau kewajipan yang perlu dipikul bersama.
| |
Saling membantu dalam melaksanakan sesuatu tugas atau tanggungjawab tanpa mengharapkan ganjaran.
| |
Sanggup toleransi, sabar dan dapat mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan.
| |
Suasana persefahaman dan kerjasama pada peringkat keluarga, komuniti, masyarakat, negara dan antarabangsa.
| |
Kesederhanaan
|
Tidak keterlaluan atau berlebih-lebihan dalam membuat pertimbangan / tindakan.
|
Sederhana dalam pertuturan dan tingkah laku.
| |
Sederhana dalam menimbangkan kepentingan diri / kepentingan orang lain.
| |
Kesyukuran
|
Perasaan dan perlakuan yang dilahirkan secara ikhlas atas nikmat dan kesenangan yang diperoleh.
|
Melahirkan perasaan untuk mengiktiraf dan menghargai sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian.
| |
Mengingat jasa baik seseorang dan berhasrat untuk membalasnya.
| |
Berterima kasih atas jasa dan sumbangan yang diterima.
| |
Rasional
|
Boleh mengambil kira baik buruk sesuatu sebelum membuat keputusan.
|
Mampu berfikir dan memberi alasan yang munasabah.
| |
Sikap dan pandangan yang boleh diterima akal dan munasabah.
| |
Dapat membuat pertimbangan yang wajar.
| |
Semangat
Bermasyarakat
|
Peka terhadap keperluan dan kehendak masyarakat.
|
Bekerjasama dan muafakat dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab.
| |
Patriotisme
|
Hormat dan setia kepada pemimpin, raja dan negara.
|
Patuh kepada peraturan dan undang-undang.
| |
Semangat cinta akan negara.
| |
Cinta dan taat kepada raja dan negara.
|
HURUF BESAR dan TANDA BACA
Huruf Besar
|
Ini pak cik Karim!
Ini Pak Cik Karim!
Saya mempersilakan adik Khadijah untuk …
Saya mempersilakan Adik Khadijah untuk …
Rumah ini milik datuk Azizi.
Rumah ini milik Datuk Azizi.
|
Tanda Petik
|
Katanya, “Filem itu mengecewakanku.”
Katanya, “Filem ‘Mukhsin’ itu begitu mengagumkan juri.”
Dialah “anai-anai” yang merosakkan keluarga ini.
“Aku tak tahu ‘hantu’ manakah yang menyorokkan penaku?”
|
Tanda Seru
|
Alamak, aku kena kursus lagi!
Aduhai, sungguh malang nasibku ini!
Jangan! Jangan! Jangan tinggalkan daku!
Tolong! Tolong! Pencuri!
Rapat! Rapat! Jualan murah!
|
, sebelum dan
|
Ada murid yang sedang berbual, makan, dan tidur di dewan itu.
Azizi, Zikril dan Iqmal mengenakan pakaian yang berbeza
warnanya iaitu merah, biru, dan kuning.
|
~ mengelakkan KEKELIRUAN
~ melebihi 2 UNSUR
1. Ada peserta yang membaca, bersembang dan tidur di luar dewan sementara menunggu masuknya zuhur.
Ada peserta yang membaca, bersembang, dan tidur di luar dewan sementara menunggu masuknya zuhur.
2. Resit yang berasingan akan dikeluarkan untuk bayaran makan, riadah dan penginapan.
Resit yang berasingan akan dikeluarkan untuk bayaran makan, riadah, dan penginapan.
3. Masukkan sedikit gula, telur dan serbuk perasa ke dalam adunan.
Masukkan sedikit gula, telur, dan serbuk perasa ke dalam adunan.
4. Penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh Pegawai Pelajaran Daerah, Guru Besar dan Yang Dipertua PIBG.
Penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh Pegawai Pelajaran Daerah, Guru Besar, dan Yang Dipertua PIBG.
5. Seminar itu dihadiri oleh penyanyi, penggubah lagu dan penulis lirik.
Seminar itu dihadiri oleh penyanyi, penggubah lagu, dan penulis lirik.
6. Jurulakon, juruvokal dan jurutari profesional berusaha bertungkus-lumus untuk merealisasikan penampilan pelajar-pelajar Akademi Fantasi.
Jurulakon, juruvokal, dan jurutari profesional berusaha bertungkus-lumus
merealisasikan penampilan pelajar-pelajar Akademi Fantasi.
7. Murid-murid itu memanfaatkan masa dengan mentelaah, mengulang kaji
dan mengadakan perbincangan di pusat sumber.
Murid-murid itu memanfaatkan masa dengan mentelaah, mengulang kaji, dan mengadakan perbincangan di pusat sumber.
Kosa Kata : Kata Banyak Makna
Berikan makna bagi setiap perkataan yang dihitamkan dalam ayat-ayat yang berikut.
1.
|
A.
|
Semua soalan dalam Ujian Pra UPSR itu senang belaka.
|
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
B.
|
Murid-murid Tahun 6 Kenanga kurang senang dengan gelagat murid baru itu.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
C.
|
Sejak anak-anak sudah besar, barulah kehidupan Tuan Haji Wahid senang sedikit.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
2.
|
A.
|
Tawar hatinya untuk meneruskan pelajarannya setelah ia gagal dalam peperiksaan SPM.
|
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
B.
|
Ibu terpaksa minum air teh tawar untuk mengelakkan dirinya daripada penyakit kencing manis.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
C.
|
Baju itu telah ditawarnya dengan harga yang paling rendah.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
3.
|
A.
|
Budak yang cerdik itu adalah bekas murid Sekolah Kebangsaan Puteri.
|
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
B.
|
Bekas cubitan adiknya masih ada lagi walaupun telah seminggu berlalu.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
C.
|
Saki-baki makanan itu telah disimpannya ke dalam bekas yang kedap udara.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
4.
|
A.
|
Saya telah minum sebanyak tiga kali kerana terlalu haus.
|
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
B.
|
Walaupun kasut itu baru dibelinya tetapi tapaknya telah haus.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
C.
|
Kampung yang mundur itu haus akan pembangunan seperti kampung-kampung yang lain.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
5.
|
A.
|
Kedua-dua pasangan kembar itu belajar di dalam kelas yang sama.
|
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
B.
|
Pengetahuan Jacob tentang Agama Islam sangat mendalam.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
| ||
C.
|
Kolam renang itu sangat dalam.
| |
Maksud : …………………………………………………………………….
|
TEKNIK MENJAWAB BAHAGIAN C KERTAS 2
5 ulasan:
cuba jawab semoga berjaya...
video teknik menjawab bahagian c jelas dan berguna kepada murid.
Amat menarik dan sesuai untuk pelajar mencubanya, syabas!
maklumat yg membantu saya.TQ
Bagus
Catat Ulasan